کتاب درسنامه اقتصاد مقاومتی منتشر شد

کتاب اقتصاد مقاومتی به قلم احمدعلی یوسفی با همکاری مجتبی غفاری و ساجد صمدی قربانی در قطع رقعی در قالب 384 صفحه به زینت طبع صفحه آرایی و توسط انتشارات آفتاب توسعه (ناشر اختصاصی مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا) به چاپ رسیده است.

در پیشگفتار کتاب چنین آمده است:

پیشگفتـــار
تردیدی نیست که کشور ما در مقایسه با خیلی از کشورهای منطقه از ظرفیت های اقتصادی منحصربه فردی برخوردار است؛ از میلیون ها نیروی انسانی جوان و تحصیل کرده تا بهره مندی از بخش مهمی از ذخائر معدنی جهان؛ از پیشرفت های علمی و فناوری روزافزون و چشمگیر تا موقعیت ممتاز ژئوپلیتیکی؛ از طبیعت چهار فصل تا زمین های حاصلخیز کشاورزی در بعضی مناطق؛ از امنیت مثالزدنی تا وجود نظام مردم سالاری دینی که هر یک جداگانه محل بحث و بررسی است.
با این حال، نمی توان انکار کرد که وضعیت اقتصادی کشور مطلوب نیست و هنوز بخش مهمی از اهداف اقتصادی انقلاب اسلامی خصوصاً در زمینه خوداتکایی و عدالت اقتصادی محقق نشده و کشور و مردم را با مشکلات عدیده ای روبه رو کرده است. در این جهت، دو راهکار کلان متصور است: یک راهکار که در گذشته نیز مفصل تجربه شده است، تن دادن به نسخه های اقتصادی صندوق بین المللی پول، بانک جهانی یا سازمان تجارت جهانی و حرکت دادن لوکوموتیو اقتصادی کشور روی ریل های لیبرالیسم اقتصادی است. البته ریل های لیبرالیسم اقتصادی برای کشورهایی که در فرهنگ غربی جهان سومی قلمداد می شوند چیزی جز تعمیق وابستگی به غرب و پذیرش نوع مدرنی از بردگی اقتصادی نیست.
در واقع، هر چند این راهکار، ظاهر بزک کرده ای دارد و در کوتاه مدت بعضی از نیازهای روزمره اقتصادی را برآورده می سازد اما روشن است که این راهکار بیش از آنکه به تقویت بنیه اقتصادی کشور منجر شود، به شکننده تر شدن اقتصاد و از همه بدتر به تشدید شکاف میان فقیر و غنی و دامن زدن به انواع آسیب های اجتماعی منجر می شود؛ ضمن آنکه وابستگی کشور به غرب را نیز روز به روز بیشتر خواهد کرد؛ به طوری که هرگونه تحریم جدیدی از جانب غرب می تواند به فلج شدن اقتصاد کشور منتهی شود.
در مقابل این راهکار قدیمی، یک راهکار جدید وجود دارد که طی سال های اخیر از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح شده و با استقبال شمار کثیری از اقتصاددان های داخلی و بین المللی روبه رو شده است. جوهر این راهکار که اقتصاد مقاومتی نامیده می شود، بر لزوم شناسایی و به کارگیری وسیع و روشمند ظرفیت های داخلی در مسیر خوداتکایی و رونق اقتصادی تأکید دارد؛ ولی راه را بر ارتباطات و تعاملات اقتصادی با دنیا نمی بندد، بلکه آنها را بر اساس منافع و مصالح کشور قاعده مند می کند. در اقتصاد مقاومتی شرکت های غیردولتی و دانش بنیان نقش پیش قراول را بازی می کنند و همه تلاش ها بر حمایت از تولید ملی و ارتقاء کیفی آنها برای رقابت واقعی با محصولات خارجی متمرکز است. شکل گیری اقتصاد مقاومتی نه تنها ثروت ملی را به نحوه فزاینده ای افزایش می دهد، بلکه فرصت های فراوانی را در عرصه کارآفرینی و توزیع عادلانه رفاه در بین مردم ایجاد می کند.
هرچند این راهکار هنوز به شکل کاملی تئوریزه و مدل سازی نشده است، اما به هر حدی که به فرمول های علمی تبدیل شده راهگشا بوده است. ازآنجاکه آشنایی دانش پژوهان و فعالان اقتصادی با چارچوب اقتصاد مقاومتی در بسط و تعمیق نظری و همچنین هموار شدن مسیر تحقق آن نقش بسزایی دارد، تصمیم گرفته شد یک درسنامه جامع در این زمینه از سوی یکی از اقتصاددان های برجسته کشور تدوین شود. برای این منظور استاد گرانمایه جناب حجت الاسلام والمسلمین احمد علی یوسفی که از سابقه طولانی و موفق در پژوهش های اقتصاد اسلامی برخوردارند انتخاب شدند و ایشان نیز به درخواست ما در زمینه تألیف درسنامه اقتصاد مقاومتی پاسخ مثبت دادند. به لطف الهی و با همت والای ایشان ظرف کمتر از دو سال درسنامه آماده شد و در فرایند نقد و ارزیابی قرار گرفت.
اثری که پیش  رو دارید هر چند نام درسنامه روی آن نهاده شده، ولی از جهت علمی خود یک اثر پژوهشی ممتاز محسوب می شود و گام های خوبی را در جهت تکمیل این تئوری برداشته است. در پایان، جا دارد علاوه بر قدردانی از زحمات استاد احمدعلی یوسفی و همکاران گرامی شان آقایان مجتبی غفاری و ساجد صمدی قربانی، از عزیزانمان در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی که در شکل گیری این اثر سهم اصلی را داشتند نیز تشکر شود.
همچنین سزاوار است از استاد ارجمند جناب حجت الاسلام والمسلمین سید حسین میرمعزی که در مراحل چندگانه ارزیابی علمی اثر نقش سازنده ای داشتند سپاسگزاری نماییم. امید می رود تألیف و انتشار این نوع آثار در موضوع اقتصاد مقاومتی در آستانه ورود به چلّه دوم انقلاب، جدای از کمک به تحقق مطالبات اقتصادی رهبر بزرگوار انقلاب در بیانیه گام دوم، شرایط تازه ای را نیز برای تحول در دانش اقتصاد کشور فراهم نماید.

رضا غلامی
رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانیِ اسلامی صدرا

همچنین نویسنده در مقدمه اینطور بیان کردند:

مقدمه
انقلاب اسلامی ایران در زمانی که دنیا در مادی‌گرایی فرو رفته بود و همه کشورهای دنیا به دو ابرقدرت شرق و غرب وابسته بودند، پیروز شد. این انقلاب، پرچم‌دار معنویت در دنیا بود و با سردادن شعار استقلال و آزادی نشان داد که به هیچ‌یک از ابرقدرت‌ها وابسته نیست. به همین جهت از همان ابتدا مورد دشمنی سرسخت مستکبران عالم قرار گرفت. دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران با هدف شکست‌دادن آن، از انواع توطئه‌ها و اقدامات نظامی، سیاسی، فرهنگی فروگذار نکردند؛ بااین‌حال پایه‌های انقلاب اسلامی هر روز استحکام بیشتری یافته و در منطقه و جهان، الهام‌بخشی آن نمایان‌تر شده است. با قدرتمندتر شدن جمهوری اسلامی ایران و درخشش آن در حوزه‌های مختلف علمی، نظامی و … و همچنین شکل‌گیری محور مقاومت اسلامی در منطقه، دشمنان انقلاب، ضمن پیگیری توطئه‌های گذشته، به این نتیجه رسیدند که باید اراده ملت ایران را در پایداری و دفاع از انقلاب اسلامی بشکنند. آنان از اول پیروزی انقلاب اسلامی، انواع تحریم‌های اقتصادی را علیه مردم ایران وضع و اجرا کردند؛ ولی این تحریم‌ها در کنار سایر توطئه‌ها نتوانست آنان را به اهدافشان برساند؛ بنابراین جنگ تمام‌عیار اقتصادی را علیه ملت ایران دنبال کردند.
برای مقابله با این جنگ اقتصادی، رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «اقتصاد مقاومتی» را در سال 1389 مطرح کردند. سپس با مشورت کارشناسان اقتصادی و مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست‌های کلی آن را تدوین و در سال 1392 ابلاغ نمودند. به دنبال آن در جلساتی که با سران قوای سه‌گانه و سایر اقشار مردمی و فعالان اقتصادی داشتند، ابعاد اقتصاد مقاومتی را تبیین نمودند. بند 2 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مربوط به گفتمان‌سازی آن برای عموم مردم است؛ بنابراین فهم صحیح ابعاد اقتصاد مقاومتی و تمایز و اشتراک آن با سایر اندیشه‌های اقتصادی و تبدیل آن به گفتمان اقتصادی انقلاب اسلامی از امور مهم تحقق اقتصاد مقاومتی است. مهم‌ترین اقشار اثرگذار در جمهوری اسلامی ایران، مجموعه دانشگاهی و حوزوی، به‌ویژه دانشجویان و طلاب حوزه‌های علمیه هستند؛ بنابراین مخاطبین اصلی این درس‌نامه دانشجویان و طلاب حوزه‌های علمیه می‌باشند؛ ولی این کتاب برای فعالان اقتصادی، تشکل‌های مردم‌بنیان، مراکز دولتی و نهادهای انقلابی جهت گفتمان‌سازی در جمهوری اسلامی ایران قابل استفاده است.
درس‌نامه در قالب پنج فصل تنظیم شده است. هر فصل نیز متشکل از چند درس است. محتوای دروس متناسب با موضوعات تنظیم شده ‌است؛ بنابراین تعداد صفحات بعضی دروس ممکن است با سایر درس‌ها تفاوت داشته باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *